Na het lezen van andere deels negatieve review’s mijn ervaring met Raisin.
Het identificatieproces / aanmeldprocedure is wel een dingetje. Raisin laat dit afhandelen door een externe organisatie. Hoewel ik nauwelijks Engels spreek is het identificatieproces / aanmeldprocedure probleemloos verlopen. Als het niet lukt kun je de procedure ook opnieuw aangaan. Je kunt ook om een Duits of Nederlands sprekende identificatie afhandelaar vragen. De ene persoon aan de lijn is de andere niet. Verstandig is wel om e.e.a. eerst even in te lezen.
In November 2022, 5 deposito’s van 1 jaar geopend en een spaarproduct bij Renault.
De vrijgevallen deposito’s in nov. 2023 bij Innbank, COOP en Younited zijn keurig met rente op de vervaldag overgeboekt naar mijn Raisin-rekening. De dag daarna heb ik, met de al klaarstaande aanvragen, nieuwe deposito’s geopend. Het verlengen van de deposito bij Banca Progetto ging probleemloos. De rente stond keurig op de dag na de vervaldatum op mijn Raisin rekening.
Alleen Imprebanca maakte er een potje van. De deposito met vervaldatum donderdag 23-11-2023 werd administratief door Imprebanca niet afgehandeld op de vervaldag. Ook na tel. contact met Raisin klantenservice op 24-11; 27-11 en 28-11 nog geen reactie van Imprebanca. Een en ander zou volgens klantenservice ca. 3 werkdagen kunnen duren, dit in tegenstelling tot de vermelding op het productinformatieblad dat de ingelegde som plus de rente AUTOMATISCH op de vervaldag wordt overgeboekt op de Raisin-rekening. Andere banken kunnen schijnbaar wel op de vervaldatum alles afhandelen. Op 29-11 was tenslotte alles afgehandeld en stond som van de vrijgevallen deposito plus rente zichtbaar op mijn Raisin rekening en heb diezelfde dag een nieuwe (al klaarstaande) deposito geopend. Dus eind goed.
Het openen van een deposito of spaarrekening via Raisin kost circa drie weken. Je moet voor het identificatieprocedure bij de partnerbank diverse documenten inleveren en vooraf je inleg op een Raisin tussenrekening storten, anders wordt het niet in behandeling genomen. Pas na enkele weken maakt Raisin het bedrag over naar de partnerbank. Je hebt dus een lange periode totaal geen rente op je ingelegde saldo. Dit zogenaamde valuteren (geld in bewaring houden) is onderdeel van het verdienmodel van Raisin.
Door die vertraging kan het voorkomen dat de partnerbank tussentijds de rente weer heeft verlaagd. Dan geldt voor jou de lagere rente en niet de rente die gold op het moment toen je het geld overmaakte.
Daarnaast ontvangt Raisin een fee over jouw aanmelding van de partnerbank die op het uiteindelijke rentepercentage in mindering wordt gebracht. Je krijgt dus veel minder rente dan wanneer je het via de partnerbank rechtstreeks afsluit.
De klantenservice is allerbelabberdst. Om een medewerker te spreken moet je gemiddeld 25-30 minuten wachten. Wil je reclameren dan wordt hier niet op ingegaan en wordt gezegd dat je je geld terug kunt vragen. Dat duurt dan ook weer dagen tot weken voor je dat terug hebt.
Als slechthorende drie uur tevergeefs bezig geweest om door het identificatieproces heen te komen. Omdat Engels voldoende verstaan door het gehoorprobleem sowieso niet lukt, getracht om een Nederlands sprekende medewerker te krijgen, zoals ze zelf ook aangeven beschikbaar te hebben. Echter is de door Raisin ingehuurde IDNow dienst zo primitief georganiseerd, dat ze je niet in de wacht kunnen zetten daarvoor. Je moet steeds weer opnieuw en opnieuw en opnieuw contact maken in de hoop op toevallig een Nederlands sprekende medewerker. Ten einde raad er hier een gezinslid bij gevraagd die de Engels sprekende medewerker wel kan verstaan en mij kan souffleren wat te doen, maar dat ging volgens de medewerker ook weer niet goed en werd het contact wederom verbroken.
Bij de aanmelding bij de Estlandse Bigbank blijken die het 100% handiger en klantvriendelijker te hebben geregeld: er komt iemand bij je langs voor identificatie. En minstens dezelfde hoge rentepercentages. Dág Raisin!
Nu de rente op buitenlandse spaarrekeningen richting de 4% gaat wordt sparen weer interessant. Ik heb eind vorig jaar een rekening geopend bij Raisin om zo hogere rentes te krijgen als in Nederland. En dat gaat harstikke gemakkelijk en de Raisin app is heel overzichtelijk. Maar het belangrijkste is dat het veilig is: Raisin is een Duitse bemiddelaar die door de Duitse staat garant staat voor 100000 Euro. Duitsland is een AAA rating land, net als Nederland. Daarnaast biedt Raisin toegang to Franse, Duitse, Zweedse en Noorse banken met vergelijkbare ratings en garanties als Nederland en Duitsland, die uiteraard hogere spaarrentes aanbieden als in Nederland.
Een rekening openen is heel makkelijk en zodra je je geld op de Raisin rekening gestort hebt kun je het naar de door jouw gekozen spaarrekening overboeken
Tot nu toe alleen maar positief.
Raisin is van mening dat zij en een partner bank 4 werkdagen nodig hebben om een afgelopen spaardeposito terug te storten op de raisin rekening. Men beweert dat dit goed staat op hun site. Dit terwijl de klantenservice toegeeft dat deze informatie nergens te vinden is! Tel een weekend en jaarwisseling erbij en heb je extra pech. Je geld blijft ergens renteloos hangen. Als je ook realiseert dat overboekingen van en naar je Rasin rekening ook 2 werkdagen jn beslag kunnen nemen dan is er 1 conclusie mogelijk. Raisin lijkt interessant maar de effectieve rente percentages zijn in werkelijkheid een stuk lager.
Inmiddels ben ik vanaf 27 december jl. met Rasin bezig om een fatsoenlijke reactie op mijn klacht te krijgen. Vandaar dat ik besloten heb om nu deze review te plaatsen.
Kan geen reactie krijgen van hun ondersteuning, heb vele malen geprobeerd contact met hen op te nemen. Kan het zijn dat hun bedrijf problemen heeft? kon iemand hun steun bereiken, en was het goed? afgezien daarvan ziet de interface er goed uit, maar ik ben sceptisch over het inzetten van mijn geld bij een bedrijf dat hun steun niet kan achterhalen.
Een tijdje terug ook al een review geschreven (een maand geleden). Mijn account was door een menselijke fout uit het niks verwijderd en 1/3 van mijn geld was maar teruggestort op mijn oorspronkelijke rekening… nu ligt de rest (volgens Raisin) bij een partner bank, maar is mijn account nog steeds niet hersteld. Ik heb geen idee wat er intern aan de hand is, maar een ineens gesloten account heb ik op geen 1 ander platform meegemaakt. Ik schrijf over 2 maanden weer een review als het dan nog niet is opgelost.
Taison heeft haar Identificatie proces uitbesteed aan IDNow. Je krijgt een live videoverbinding met een willekeurig niet Nederlands persoon die thuis zit en zichzelf niet kan identificeren. Je weet dus totaal niet wie je aan de telefoon hebt. Deze persoon vraagt zeer privacygevoelige data die onder EU GDPR wetgeving valt en maakt video en foto’s van jou en al je paspoort gegevens. Ook gegevens die je bij wet niet hoeft te delen, zoals je BSN. Ook worden foto’s gemaakt van je echtheidskenmerken en je stem opgenomen. Dit alles maakt je super gevoelig voor identiteitsfraude. Niet doen dus!
Proces afgebroken en daarna Raisin zelf gebeld. Hen vertelt dat dit incorrect is en dat onduidelijk is wie aan de andere kant van de lijn zit en waar al je data blijft. Enige dat de aardige mevrouw kon vertellen was dat ze dit ook eigenlijk niet wist en dat men het zo doet omdat Raisin een Duits bedrijf is. Slecht verhaal dus!
Rekening geopend, dat ging na enig ploeteren toch nog wel ok. Eerst maar eens een klein bedrag op de franse bank gestort, dat duurde 2 weken voordat dat rond was. Nu wilde ik flink bijstorten, maar ik kan niet gevonden krijgen hoe dat moet. Nu maar weer het kleine bedrag terug gehad, en naar een andere bank met duidelijkere werkwijze gezocht...
Alles dat nieuw is moet worden geleerd. Moeilijk is dat niet bij Raisin. U had de klantenservice kunnen bellen, dan zou uw 'probleem' snel opgelost zijn
3 deposito's geopend met een aanzienlijk bedrag. Alle 3 de deposito's werden zonder kennis geving of opgave van reden na enkele maanden zomaar gesloten. Rente nooit ontvangen. Vragen worden niet beantwoord. Wacht nu al bijna een maand op antwoord. Werkelijk te bizar voor woorden
Denk goed na voordat je via dit platform je zuurverdiende centen ergens stalt. Het is een ordinaire dievenbende!
Hallo, Ben even benieuwd. Is dit ondertussen opgelost? Heb je een reactie?
Is nu al 2 weken geleden? Vriendelijke groet Linda
Na dreigen met een klachtenprocedure bij kifid hebben ze vorige week eindelijk hun fouten toegegeven. Nu nog wachten op mn geld, zou binnen 14 gestort worden...want dat kan natuurlijk niet direct
Beloftes komen ze dus ook niet na, nog steeds mn geld niet.
Denk maar goed na voordat je hier je geld stalt
Ik heb een rekening geopend bij Raisin en ben nu klaar om te gaan sparen.
Via mij telefoon de identificatie gedaan met een Engelse juffrouw makkelijk een efficiënt. Moet paspoort bij de hand houden en na de identificatie even een factuur uploaden (overheid of semi overheid instantie) kan ook via de telefoon (even een fotootje maken) in dezelfde app. En klaar is klara! dan een klein weekje wachten tot het gechecked is en je kunt aan de slag.
Nu ga ik sparen, en even zien hoe dat gaat.
Het bedrijf maakt reclame om een klant aan te brengen en zowel de aanbrenger alsook de nieuwe klant krijgen dan € 50,=. Ik heb dus een nieuwe klant aangedragen, maar zowel de nieuwe klant alsook ik hebben tot op heden nog steeds niet die bonus ontvangen. Het lijkt er op, dat het bedrijf wel nieuwe klanten wil, maar geen aanbrengpremie wil uitkeren! Dit ondanks mails van mij en de nieuwe klant; slechte zaak!
Bij iemand die ik kende was dat ook het geval. Houdt er rekening mee dat je alleen de welkomstpremie ontvangt als je de EERSTE keer minimaal 5000 euro inlegt voor een vast aantal maanden (even checken hoeveel). Dus diegene zit altijd vast aan een deposito...
Rekening openen duurde 6 dagen vanaf de video-identficatie en uploaden adresinfo. Daarna keuze gemaakt, geld overgemaakt en na 2 dagen deposito geopend (bij een Zweedse bank). Werkt prima hoor. Ik snap de negatieve reacties niet helemaal. Het is even wat gedoe in het begin, maar als je dat er niet voor over hebt.....
Na 1 jaar nog maar eens een review over raisin.
Aanmelden bij deze club (bank) gaat niet vanzelf. Daar moet je wel wat moeite voor doen. Bij mij lukte het verificatie proces pas na een keer of 15
Je wordt geholpen in Duits of Engels via een beeldverbinding en moet dan een aantal vragen beantwoorden en je i.d. tonen. daarna hoor je een paar dagen niets en krijg je een bericht dat je geaccepteerd bent. Het openen van deposito of rekening is daarna vrij eenvoudig, maar verwacht niet dat het snel gaat. Die Duitsers nemen overal de tijd voor! Geld storten en of opnemen kan dagen duren. Afhankelijk van het land waar je een rekening opent moet je soms nog een formuliertje ondertekenen. Gelukkig zit de website wel goed in elkaar en is erg duidelijk zonder hinderlijke banners en popups. Alle informatie is kort en bondig. Ook het zoeken naar rentetarieven en termijnen is erg eenvoudig. En je hebt een keurig overzicht van je rekeningen. Bevalt mij tot nu toe nog steeds goed.
Bedankt voor deze review. Nog een vraag. Kun je ook boekingen zelf uitvoeren via de bank waar je een rekening hebt geopend? Dus overslaan van Raisin? Of moet alles via Raisin lopen? Wat als Raisin failliet gaat? Is het een soortgelijke constructie als bij Crypto's wel gebeurd (neem FTX)?
Mijn echtgenote tracht een rekening te open maar blijkt onmogelijk omdat zowel haar Indonesische paspoort alsmede haar Nederlandse verblijfsvergunning als ID worden geweigerd, dit ondanks het feit dat zij Nederlands belastingplichtige is hetgeen de voornaamste eis was om een account te krijgen, inmiddels een hoop prive zaken ingestuurd en video opname door raisin gemaakt, maar dus geen rekening voor haar mogelijk, hoop nu wel dat ook alle privacy uit het systeem verwijderd word ?! Slechte zaak wat betreft weigering paspoort en verblijfsvergunning als ID proof ! Teleurstellend.
Als je je goed voorbereid, dan is de identificatie (in mijn geval in het Engels) een fluitje van en cent en binnen 5 minuten geregeld. ( paspoort bij de hand houden) Ook even een brief van de van een overheidsdienst scannen en up-loaden is vrij eenvoudig gedaan en geeft ook wel een veilig gevoel dat er een goede identificatie plaatsvindt bij nieuwe klanten.
De communicatie met dit bedrijf is ronduit bedroevend te noemen. Een e-mail naar de afdeling klantenservice wordt eenvoudigweg niet beantwoord.
Het identificeren lijkt een rampenplan. Ergens in de toelichting van Raisin staat dat tijdens kantooruren Nederlandstalige medewerkers de identificatie verzorgen. Dat bleek in het geheel niet waar te zijn. Voor mij persoonlijk is dat geen probleem, maar laat wel een vreemde indruk achter. Nadat de identificatie met paspoort voor de computer gelukt was volgens de medewerker, kon ik de volgende werkdag niet meer inloggen bij Raisin met de aanduiding 'ongeldige login'. De dag erop lukte het weer wel, maar het scherm verscheen weer, dat ik mij moest legitimeren. De medewerker legitimatie kon of wilde mijn vraag waarom dit een tweede keer moest niet beantwoorden en verbrak plompverloren de verbinding. De tweede medewerker waarmee ik verbinding kreeg - net iets minder horkerig dan de eerste - gaf ook geen antwoord maar mompelde iets als: "We zijn allemaal mensen". Waarom er dan geen berichtje vanaf kon dat iets niet goed was gegaan wist hij niet te beantwoorden. Uiteindelijk was de identificatie ook nu weer goed verlopen volgens hem. Ik zie niet echt meer uit naar het vervolg... Raisin lijkt geen oog te hebben voor de behoeften van de klant.
Waardeloos zooitje! Uren voor de telefoon gezeten om het indentifica protocol te door lopen. NADA! Helemaal niks. Denken zo nu echt dat ik mijn geld aan zulke waardeloze amateurs toevertrouw? En als ik zo de recenties lees hier zijn ze ook nog knap arrogant. Wacht wel ff dat de rente in het vertrouwde vaderland omhoog gaat. Ik distantiër mij verder van deze oprechte amateurs. Oja nog 1 ding, misschien kennen ze het Nederlandse spreekwoord niet: HOOGMOED KOMT VOOR DEN VAL!
Klant geworden bij Raisin om een deposito spaarrekening te openen. Dit heb ik gedaan bij een bank die 2% rente per jaar betaald. Met een inleg van € 50.000 en een looptijd van 5 jaar is dat toch een rendement van € 5.000. De bank waarbij ik deze spaardeposito heb biedt een flexibel deposito aan. Dat houdt in dat ik mijn inleg op elk gewenst moment terug kan storten, maar als ik dit binnen de looptijd doe, ontvang ik geen rente. Toch een geruststellend gevoel, aangezien het om een hoop geld gaat. Wellicht heb ik het de komende 5 jaar wel nodig. Wat Raisin goed doet is een heel duidelijk overzicht bieden tussen de verschillende banken. Je weet binnen een oogopslag de voor- en nadelen van elke bank. Op deze manier kun je heel overwogen de beste keuze maken.
Ik zou graag een deposito openen bij Raisin, maar wanneer ik aan de identificatie toe ben krijg ik een Engels talig persoon in beeld. ( 3x) mijn beheersing van de Engelse taal is onvoldoende om een dergelijk gesprek aan te gaan. Ondanks beloften, vraag ik me af of er wel iemand is om mij in het Nederlands te woord te staan.
Waarschijnlijk niet, ondanks dat Raisin beweert dat er Nederlandstalige medewerkers zijn is er na vele pogingen niemand beschikbaar in het Nederlands.
Ik heb contact opgenomen met ID-Now, het bedrijf dat het identificatieproces voor Raisin regelt. Zijn deelde mij mede dat "de indentificatie plaatsvind in de taal waarin de opdrachtgever (Raisin) een contract heeft afgesloten".
Of en wanneer een Nederlandstalige medewerker beschikbaar is konden ze me niet vertellen. Dus ben er bang voor..........
Voordat ik mij had aangemeld, heb ik Raisin gebeld. Ik had wat vragen, wat mij nog niet helemaal helder was en ze stonden mij keurig te woord en hadden een pakkend antwoord op al mijn vragen. Toen was het mij helemaal duidelijk.
De aanmelding is niet veel anders dan bij andere spaarbanken. Je moet uiteraard je gegevens invullen, documenten uploaden en 10 cent overmaken vanaf je tegenrekening. Hier was niks moeilijks aan en alles was zeer duidelijk uitgelegd.
Een paar dagen later was alles geregeld. Raisin heeft mij echt verrast. Ik heb wel wat ervaring met verschillende spaarbanken, maar Raisin steekt er toch wel met kop en schouders bovenuit. Alles is zo duidelijk en goed geregeld. Petje af!
Mijn spaardeposito rendement van 3 jaar mag ik bijna innen. Ik krijg bijna een paar procent rente per jaar. Mijn ervaring met Raisin is de afgelopen jaren goed geweest. Overzichtelijk website en voor vragen kon ik altijd direct terecht bij de klantenservice. Het was dan ook niet ingewikkeld om een spaardepositorekening te openen. Nadat ik mijn rendement heb geint ga ik zeker weer een spaardepositorekening openen.
Is het ingezette bedrag inclusief rente zonder problemen op de afgesproken termijn terug gestort? Zijn er in die termijn nog problemen geweest?
ben ook benieuwd of het allemaal goed verlopen is op expiratiedatum. zie nl. nogal wat klachten. zou je je ervaring willen delen met mij?
Ondanks dat de rente abominabel laag is, kun je bij Raisin best goed sparen. Ik heb zelf een spaarrekening, omdat ik altijd bij mijn geld wil kunnen. Ik heb niet genoeg vertrouwen om deposito te sparen bij banken in het buitenland waar ik nog nooit van gehoord heb. Misschien is het wel betrouwbaar hoor, maar ik waag mij er niet aan. Met een normale spaarrekening krijg je nog geen procent rente per jaar. Het schiet niet echt op, maar beter iets dan niets.
Bij Raisin staat je spaargeld veilig. Je krijgt namelijk een depositogarantie tot € 100.000. Raisin maakt het zeer eenvoudig om te sparen bij banken in de EU. Hierdoor kun je veel betere rentes krijgen dan als je alleen bij Nederlandse banken zou sparen. Het is ook nog eens heel simpel om een rekening te openen. Raisin regelt het eigenlijk allemaal voor je. Je hebt verder geen specifieke kennis nodig, het gaat allemaal via Raisin. Het mooiste is dat het ook nog eens gratis is. Je kunt zelf kiezen bij welke bank je wilt sparen. Dat zijn eigenlijk alle voordelen van Raisin. Dit is ook exact de reden waarom ik zelf ook spaar bij Raisin. Het bevalt mij echt heel goed en ik kan het ook iedereen aanbevelen. Veilig sparen tegen de hoogst mogelijke rente.
Raisin heeft echt de beste spaardeposito's. Het overzicht dat ze bieden bij de verschillende banken werkt echt voortreffelijk. Je kunt je looptijd en inleg kiezen en je krijgt gelijk een overzicht van de mogelijke banken met de bijbehorende rente!
Ik wou al een tijdje een spaardepositorekening aanmaken en heb dit gelijk gedaan via Raisin. Ik heb zelf voor een looptijd van 10 jaar gekozen bij een Italiaanse bank. Over 10 jaar heb ik toch een mooi rendement te pakken. Naast mijn spaardeposito beleg ik ook een gedeelte van mijn geld. En nog een ander gedeelte staat gewoon op mijn Nederlandse bankrekening. Op die manier heb ik mijn geld goed gespreid. Je moet je geld toch voor je laten werken en dit kun je prima via Raisin doen.
Sinds kort heb ik een spaarrekening bij raisin. Dit gaat via de renault bank en ik krijg minder dan 1% rente per jaar. Het is niet veel maar het is meer dan dat ik bij mijn eigen bank zou krijgen. Beter iets dan niets, daar komt het een beetje op neer. Daarom toch maar besloten om mij aan te melden bij raisin. Het ziet er allemaal heel goed uit en het is ook allemaal erg duidelijk. Alleen mogen de rentebedragen wel wat omhoog, ondanks dat raisin hier verder niks aan kan doen. Wel tevreden met de service die ze bieden.
Dit zijn de beste financiele zaken van januari 2025.
Er zijn 42 reviews geschreven over Raisin op Reviews.nl. Met een 3.5 reviewscore, wordt dit bedrijf beoordeeld als Goed.